88310688 (9821+)

جدیدترین مقالات

تولید تابلوهای معرق  با دستان لرزان اما توانمند سالمندان آسایشگاه خیریه کهریزک البرز ستودنی  است .

به گزارش روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک البرز ؛ آموزش معرق کاری در ساختمان لاله مرکز  جامع نگهداری و توانبخشی شبانه روزی سالمندان مرد هنر زیبای تابلوهای نفیس که خلق آثار هنری سالمندان است  را به معرض فروش گذاشته است .

 

معرق کاری نوعی اثر هنری است که تکه های ریز چوب، فلز، پارچه،کاشی و .. به زیبایی و در شکل های متفاوت در کنار یکدیگر قرار می گیرند. معرق کاری ایجاد طرح و نقش با استفاده از خرده های ریز بر روی صنایع دستی است که با مراحل مختلف تولید همراه است .

 بدرلو کارشناس هنری این حوزه گفت : معرق هنری که  قدمت آن به دوره سلجوقیان برمی گردد همواره مخاطبان خاص خود را داشته و بسیاری از کسانی که  ارزش دستان هنرمند را می شناسند به دنبال این تابلوها ی زیبا و نفیس هستند .

و با توجه به ظرافت کار و مراحل مختلف به منظور تولید یک اثر هنری ،  دقت بالا  امری لازم و  ضروری است تا یک اثر زیبا خلق شود .

وی ادامه داد:  در این کلاسها با آموزش مستمر این هنر اصیل  و همراهی سالمندان  بعد از شش سال ،  پیشرفت در خلق آثار هنری سالمندان که از  ظرافت بسیاری برخوردار است را شاهد هستیم  ،  گرچه سختی خلق آثار معرق باتوجه به ظرافت و مراحل مختلف کار بر کسی پوشیده نیست اما با پشتکار فراوان سالمندان  ، خوشبختانه  این آثار ارزشمند تولید می شود .

لذا در کارگاههای هنری به تازگی برای کمتر شدن هزینه ها گاها برای بعضی از تابلوها رزین را جایگزین پلی استر کردیم تا علاوه برکاهش هزینه  ابزار ساده تری را در ساخت تابلو داشته باشد .

همچنین ایجاد خط معرق برروی آئینه نیز از جمله هنرهایی است که علاوه برسادگی طرح سنتی را به نمایش می گذارد و خوشبختانه فروش بیش از 50 عدد از تابلوهای معرق که اثر دست سالمندان زن و مرد بخش روزانه و شبانه روزی ساختمان لاله است انگیزه و تولید بیشتری را به دنبال داشته و جای امید است که شاهد تولیدات انبوه به نفع مددجویان و سالمندان باشیم .