88310688 (9821+)

جدیدترین مقالات

آیین سنتی تعزیه خوانی روز سوم محرم در آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه خیریه کهریزک ؛ مراسم بی نظیر و با شکوه عزاداری و تعزیه خوانی با حضور پر شور عزاداران حسینی و جمعی از نیکوکاران و همدلان کهریزک روز دوشنبه یازدهم شهریور ماه مصادف با سوم محرم الاحرام با اجرای هیئت تعزیه داران ابا عبدالله الحسین و جواد الائمه شهرستان دماوند در محوطۀ پردیس غربی آسایشگاه برگزار شد.

 

چاووشی نیکوکار آسایشگاه خیریه کهریزک در خصوص چگونگی برگزاری این مراسم گفت: این مراسم در میدانی وسیع که در آن با استفاده از خیمه، نخل و غیره صحنه کربلا شبیه سازی شده است، انجام شد.

چاووشی تصریح کرد: هزینه برگزاری این آیین معنوی توسط اعضای هیئت عزاداران اباعبدالله الحسین و جوادالائمه شهرستان دماوند تامین شد و تمامی افرادی که در این گروه تعزیه حضور دارند اهل شهرستان دماوند هستند که در طول مدت 10سال با توانمندی های خود توانسته اند تجهیزات اجرای تعزیه را فراهم کنند.

وی ادامه داد: یکی از این مراسمات عزاداری برگزاری آیین تعزیه خوانی است که به علت آنکه به صورت زنده برگزار می شود باعث تداعی شدن واقعه عاشورا در ذهن مخاطبانش می شود و علاوه بر این به ترویج فرهنگ عاشورایی کمک بسیاری می کند و اثرات تربیتی مناسبی برای کوکان و نوجوانان بر جای می گذارد.

این نیکوکار اظهارداشت: در اجرای این مراسم تعزیه سعی شده است از خرافه گویی در مورد واقعه عاشورا و هر نمایشی که با سیره اهل بیت (ع) منافات دارد، پرهیز شود.

دکتر افشین وجدانی روشن مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز تعزیه را نماد تفکر شیعی عنوان کرد و با بیان اینکه دوره صفویه آغاز بهره‌گیری از ابزار و هنر این نمایش بوده است، خاطرنشان کرد: تعزیه در عین حالی که موثر بر فرهنگ عامه مردم بوده، خود نیز فرهنگ بومی است.

دکتر وجدانی با اشاره به وجود دو اصل خیر و شر در تمامی نمایش‌ها، تعزیه را مستثنی از این اصل ندانست و افزود: این تقابل خیر و شر، حتی در بکارگیری رنگ نیز در تعزیه نمود دارد و بیانگر توان مردمی است که این شکل از نمایش از دل آن ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه امروز هر کسی در دهکده جهانی نیازمند شناسنامه‌ای است، فرهنگ و دین را شناسنامه کشورها دانست و فعالیت هنری را نشانه بیرونی این شناسنامه برشمرد و بر اهمیت و ضرورت برگزاری مراسم تعزیه خوانی در سوگواری سرو و سالار شهیدان در این عرصه اشاره کرد.

گفتنی است این مراسم به همت هیئت جوادالائمه(ع) و هیئت عزاداران ابا عبدالله الحسین شهرستان دماوند در روز دوشنبه، یازدهم  شهریورماه ساعت 18 الی 20  برگزار شد.