88310688 (9821+)

جدیدترین مقالات

نخستین شب شعر با عنوان "چکامه" با رویکرد هنر درمانی در آسایشگاه خیریه کهریزک البرز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی موسسه خیریه کهریزک ؛ نخستین شب شعر با عنوان "چکامه"  با رویکر هنر درمانی همزمان با روز شعر و ادب پارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار در تاریخ 27 شهریور ماه با حضور جمع کثیری از مددجویان (سالمندان و معلولان)، پرسنل، مدعوین و شاعران به نام استان البرز در سالن آمفی تئاتر آسایشگاه برگزار شد.

 دکتر افشین وجدانی روشن مدیر آسایشگاه خیریه کهریزک استان البرز ضمن خیر مقدم به مهمانان و اعضای انجمن شعر استان البرز بیان کرد: در فرهنگ ما، زندگی با شعر آغاز و با شعر بدرقه می شود. کودک در گاهواره، لالایی می شنود و از همان آغاز به شعر اُنس می گیرد و پس از مرگ نیز، آرایه مزارش، شعری است که برایش می سرایند و چه بسا خود پیش از مرگ برای خویش شعری می سُراید. این آمیختگی ما با شعر و تأثیری که شعر بر فرهنگ و روحیات و رفتار ما می گذارد، ضرورت پرداختن به آن و ضرورت پاسداری از حریم این عنصر اعجاز آفرین را بیشتر روشن می سازد.

وی در ادامه افزود: زبان و ادبيات فارسي به عنوان دومين زبان جهان اسلام و زبان حوزه فرهنگ و تمدن ايراني، با هزاران آثار گران سنگ در زمينه هاي مختلف ادبي، عرفاني، فلسفي، كلامي، تاريخي، هنري و مذهبي همواره مورد توجه و اعتقاد ايرانيان و مردمان سرزمينهاي دور و نزديك بوده است. عليرغم حوادث و رويدادهاي پر تب و تاب و گاه ناخوشايند، باز هم اين زبان شيرين و دلنشين در دورترين نقاط جهان امروزه حضور و نفوذ دارد.

یاسمین پی داوودی مسئول امور هنری آسایشگاه در خصوص اجرای برنامه شب شعر با رویکرد هنر درمانی گفت: با همکاری کارشناسان هنری سعی کردیم زمینه های علمی فراهم شود تا هم به هنر شعر پرداخته شود و هم بتوانیم به تاثیرات شعر بر سلامت روان افراد نگاهی علمی داشته باشیم و با خود بگوییم آیا شعر می تواند خوراک روح باشد یا خیر؟  و از آنجایی که انسان ساحت ها و ابعاد متفاوتی دارد می توان گفت انسان دو ساحت درونی و بیرونی دارد که ساحت درونی اعتقادها و باورها و همچنین خواست و اراده اوست و ساعت بیرونی: گفنار و کردار اوست... ساحت درونی از جنس واژه هاست. این کلمات می توانند سازنده باشد و هم می تواند ویرانگر باشد. و شعر به عنوان یک ابزارمی تواند در جهت سازندگی و اصلاحگری و یا ویرانگری نقش ایفا کند.

پی داودی در  ادامه گفت: از آنجایی که ما در واحد هنری به دنبال آموزش و درمان به وسیله ی هنر می باشیم با هدف فراهم کردن زمینه ای برای خواندن و شنیده شدن اشعار شاعران آسایشگاه خصوصا مدجویان عزیز در تلاش هستیم که زمینه ای نیز فراهم گردد تا بتوان به لحاظ علمی به شعر و تاثیرات آن و معرفی شعر درمانی و فراگیری روش های استفاده آن در فعالیت های توانبخشی پرداخته شود و راهی جدید باشد در رسیدن ما به توانبخشی حرفه ای که از اهداف اصلی ما در حوزه سلامت و توانبخشی است.

شایان ذکر است پس از اعلام فراخوان واحد روابط عمومی آسایشگاه به جمع آوری اشعار توانخواهان و کارکنان و شاعران در سطح استان پرداخته شد و از بین این عزیزان افرادی انتخاب شدند تا در این برتامه شعر خود را قرائت کنند که در مجموع 24 نفر اجرای خوانش شعر خود را داشتند. در این شب شعر از دکتر غلامرضا خاکی دعوت شد با ارائه پاورپوینت خود با موضوع آیا شعر درمانگر است یا ویرانگر؟ به طور مفید و مختصر توضیح دادند و در ادامه به زمینه های هنر درمانی در شعر مختصر اشاره کردند.

باید اشاره کرد جز قرائت اشعار شاعران جوان و شعر دوست برنامه های هنری دیگری چون شاهنامه خوانی نقال حرفه ای کشور توسط خانم غلامی اجرا گردید و همچنین گروه آواز موسیقی سالمندان آسایشگاه پس از سه ماه تمرین مداوم توانستند در این برنامه یکی از بهترین اجرا های زنده گروهی داشته باشند و به هنر نمایی استعداد های خود بپردازند و به طور یقین می توان گفت که عزیزان توانخواه به وسیله معجزه هنر این اعتماد به نفس را پیدا کرده که بر روی صحنه در حضور جمع کثیری از مهمانان و مدعوین اشعار خود را  برای همه بخوانند و درونیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و نیز  اجرای موسیقی و آواز نیز داشته باشند و ما را به اهداف خود در آسایشگاه نزدیکتر کنند.

دکتر خاکی استاد فرهیخته در زمینه شعر و شاعری اظهار کردند: نتیجه برگزاری این برنامه ما رو بر آن داشت که در حوزه شعر به تحقیق بپردازیم و راهی دیگر در توانبخشی و درمان با استفاده از هنر در نظر بگیریم و نظام باورهای خود را اصلاح کنیم بهتر بدانیم که شعر درمانی می تواند یکی از راه های اصلاح ساختار ذهنی باشد.

وی درادامه گفت: شعر تنها بازی با خیال نیست و می تواند ابزاری برای اصلاح باشد تا در ارتباطات با دیگران بتوان روشن تر و دقیق تر از خود سخن بگوییم و دیگران را از خویشتن آگاه کنیم. و رابطه ما را با دیگران تنظیم کنند تا دنیا را در دیدگاه ما زیباتر جلوه دهد و معنای زندگی را در ذهنمان پر رنگ تر و دوست داشتنی تر نمایش دهد.