88310688 (9821+)

کسانی که با امور خیریه آشنایی دارند و به انجام کارهای نیکوکارانه مبادرت می‌ورزند، قطعا با حس خوبی که کار خیر در آن‌ها ایجاد می‌کند، آشنایی دارند. نیکوکاران می‌‍دانند که در انجام کارهای خیر هیچگونه اجباری نیست و به صورت کار داوطلبانه به انجام این امور پسندیده مشغول هستند.

کار داوطلبانه به طور کلی به فعالیت‌های بشر دوستانه‌ای اطلاق می‌شود برای بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها انجام میشود. کار داوطلبانه در زمینه‌های مختلفی وجود دارد که افراد به صورت خودجوش در کمک به همنوعان نیازمند مشارکت می‌کنند.. این نوع کار هیچگونه منفعت مالی ندارد اما در عوض احساس رضایتی که برای خوشنودی فردی دیگر در شخص ایجاد می‌شود، تجربه یکی از بهترین حس‌های دنیاست.

 

کار داوطلبانه در زمینه امور داوطلبانه را می‌توان در زمینه های مختلف انجام داد. لازم است به توانایی‌های خود واقف باشید، زمینه فعالیت را بشناسید و برای حصول نتیجه رضایتبخش، مسیر صحیح را طی کنید. چند مورد از زمینه‌های کار داوطلبانه به شرح زیر است:

  • کمک به تسریع امور اداری و مالی

بسیاری از موسسات خیریه به دنبال پیدا کردن افرادی هستند که بتوانند به آن‌ها در امور اداری و افزایش منابع مالی کمک بدهند. اگر شما فردی هستید که در ادارات و یا مشاغل مختلف دوستانی دارید، برای تسریع در انجام امور اداری خیریه‌ها کمک کنید. همچنین اگر دوستانی را می‌شناسید که می‌توانند به جهت مالی، به این موسسات کمک بدهند، آن‌ها را با یکدیگر ارتباط دهید.

اگر زمان کافی دارید و یا به امور اداری آشنا هستید، موسسات را در انجام امور اداری همراهی و کارهایی که می‌توانید انجام دهید را به عهده بگیرید. با خالی کردن زمان و اطمینان از انجام کار، به آن‌ها برای رسیدگی به دیگر امور خدمت بزرگی کرده‌اید.

  • حامیان حیوانات و محیط زیست و کار داوطلبانه

اگر فردی باشید که به محیط زیست علاقه‌مند باشید، همیشه فعالیتی وجود دارد که برای کمک به محیط زیست انجام دهید. به هر تغییری در آب و هوا اگرچه خوب باشد، همیشه در برخی نقاط نیز خرابی به وجود می‌آید. برای مثال، دریاچه‌های خشک با باران زیاد پر می‌شوند اما از طرف دیگر نیز سیل و ویرانی‌های آن را به دنبال خواهد داشت. با بالا آمدن آب دریا در اثر بارندگی زیاد، ممکن است حیوانات آبزی به ساحل بیایند و به دام بیفتند.

به هر شکلی که باشد، همیشه تغییرات محیطی، دمایی، آب و هوایی و حتی تغییرات انسانی، ممکن است خرابی‌هایی برای محیط زیست داشته باشند که از بین بردن این خرابی‌ها، آن محیط را به کمک افراد خیر نیازمند می‌کند. حامیان همیشه به صورت خودجوش برای به انواع کار داوطلبانه در خصوص حمایت از حیوانات و محیط زیست مشارکت می‌کنند.

  • انجام کار داوطلبانه در خصوص کودکان و نوجوانان

فرصت‌های بسیار زیادی در خصوص انجام کار داوطلبانه کودکان و نوجوانان وجود دارد. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان از آموزش و پرورش و تحصیلات رایگان، آموزش‌های مهارت‌های خاص به کودکان و نوجوانان مناطق محروم، حمایت و درمان رایگان آن‌ها، برنامه‌های آموزنده، تفریحی و سرگرم کننده برای معلولان و کودکان بیماری‌های خاص، آشنایی با تکنولوژی‌های روز و غیره را نام برد.  

  • انواع کار داوطلبانه برای سالمندان و معلولین

اگر فردی هستید که قدرت تعامل بالایی با سایرین دارید و به خوبی با آن‌ها کنار می‌آیید و پر حوصله هستید، می‌توانید پرستار خوبی برای سالمندان و معلولین باشید. اگر در نزدیکی خود افراد سالمند یا معلول دارید که نیاز به کمک در نگهداری دارند، خود را در این کار داوطلبانه شریک کنید. اگر فردی با چنین شرایطی در نزدیکی شما وجود ندارد، آسایشگاه‌های خیریه پر از مددجویان سالمند و معلول است که می‌توانید در امور نگهداری از آنان با ممدکاران آسایشگاه‌ها همکاری کنید.

  • کمک به بی‌خانمان‌ها

به نظر شما چه کارهایی می‌توان برای افراد بی‌خانمان انجام داد؟ توانایی حمایت مالی آنان را دارید؟ اگر توان حمایت مالی ندارید، می‌توانید به آن‌ها کمک‌هایی از جمله تهیه غذا، لباس مناسب فصل، زیر انداز و پتو برسانید تا در سرما و گرما بتوانند از خودشان محافظت کنند.

اگر شخصی را می‌شناسید که می‌تواند به آن‌ها کمک کند، حتما برای معرفی آن‌ها به یکدیگر اقدام کنید. اگر موسسه‌ای را می‌شناسید که به افراد بی‌خانمان کمک می‌دهد، آن فرد را به آن موسسه برده و تحت پوشش و در صورت نیاز، درمان قرار دهید.

  • قیم شدن

در صورت داشتن توان مالی و تمایل، می‌توان قیم کودکان بی‌سرپرست شد و ماهیانه مبلغی را برای نگهداری از آنان به موسسه پرداخت. هزینه‌ای که برای کودکان بی‌سرپرست در موسسات خیریه دریافت می‌شود، صرفا صرف نگهداری، تهیه خوراک و پوشاک آنان نمی‌شود. هزینه تحصیل، آموزش مهارت‌های مختلف، سرگرمی و تفریحات آنان نیز بسیار هزینه‌بر است. قیم شدن، در تمامی جوامع یک کار داوطلبانه بسیار پر ارزش است. بر خلاف تفکر عموم، قیم شدن نیاز به پرداخت هزینه هنگفت ندارد و هر کسی می‌تواند هرآنچه در توان دارد برای کمک هزینه‌های نگهداری چنین کودکانی به موسسات خیریه پرداخت کند.

  • ایجاد کسب و کار برای نیازمندان

بسیاری از افراد به دلیل نداشتن وضعیت اقتصادی مناسب و شرایط سخت، با تعطیل شدن کارخانه‌ها و کسب و کارهای مختلف و بی‌کار شدن، برای اداره خانواده و گذران زندگی، به کمک دیگران نیاز پیدا می‌کنند. بسیاری از صاحبان کسب و کارها با مناعت طبع و روح بزرگی که دارند، به جای استخدام کارمند بر اساس روابط، اقدام به استخدام افراد نیازمند کرده و با این کار سعی در کمک به آنان دارند.

  • شرکت در بازسازی خانه‌های ویران شده مردم در اثر بلایای طبیعی

بلایای طبیعی همیشه ویران کننده بوده‌اند و نه تنها جان بسیاری از مردم را گرفته‌اند بلکه خانه‌های آنان را نیز ویران کرده‌اند. بازسازی یک خانه ویران شده نیاز به سرمایه و نیروی انسانی دارد. در چنین شرایطی افراد نه تنها آسیب روحی و جسمی دیده‌اند، بلکه با خسارات مالی مه به آنان وارد شده است، سرمایه آنان نیز بر باد رفته محسوب می‌شود. آنان نه به لحاظ جسمی و نه به لحاظ اقتصادی در آن شرایط توانایی بازسازی منازل خود را ندارند. مردم بسیاری، بخصوص از قشر جوان، برای بازسازی و کمک به این مناطق می‌روند و با کمک گرفتن از ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف مواد اولیه جهت بازسازی بناها را تهیه و در این امر بشر دوستانه مشارکت می‌کنند. 

  • آموزش داوطلبانه مهارت‌های مختلف به جوانان نیازمند

اگر مهارت یا هنر خاصی دارید، آن را به رایگان در اختیار نیازمندانی قرار دهید که برای یادگیری آن هنر یا مهارت، بودجه کافی ندارند. اگر بر زبان‌های خارجی، بخصوص بر زبان انگلیسی تسلط دارید، آن را به دیگران نیز یاد بدهید. اگر کسی با مشکلات مالی مواجه باشد، برآورده کردن نیازهای اولیه برای او دشوار است، چه رسد به یادگیری مهارت‌های جانبی و شرکت در کلاس‌های مختلف. موسیقی، زبان‌های خارجی، مجسمه سازی، قالی بافی، مبانی کامپیوتر، مهارت کار با نرم‌افزارهای متفاوت نظیر فوتوشاپ، مکانیکی، عکاسی و هزاران هنر، فن و مهارت وجود دارد که می‌توان به نیازمندان مشتاق برای یادگیری، آموزش داد.

  • شرکت در برنامه‌های کار داوطلبانه کوتاه مدت و بلند مدت

برخی برنامه‌های داوطلبانه برای کوتاه مدت است و برخی دیگر دراز مدت. برای مثال، شرکت در کار داوطلبانه کمک رسانی به مردم در مناطق سیل زده، برای مدت چند روز یا چند هفته، یک کار داوطلبانه کوتاه مدت است. در حالی که خون دادن به مراکز خون در تمام طول عمر، تحت پوشش گرفتن و قیم یک کودک بی‌سرپرست شدن و حمایت مالی او برای یک عمر، از برنامه‌های نیکوکاری داوطلبانه محسوب می‌شوند.

با توجه به روحیه خود و توانتان و در صورت تمایل، کار داوطلبانه ای را انتخاب و در آن شرکت کنید که به شما لذت می‌دهد.