88310688 (9821+)
بیماران می‌خواهند مردم بیماری ام اس را بشناسند

در حالی که مردم زیادی در مورد بیماری فلج چندگانه شنیده‌اند، تعداد بسیار کمی می‌دانند که بیماری ام اس چیست و چطور افراد درگیر، از این بیماری رنج می‌برند. بیماران ام اس به خوبی می‌دانند که مشکل چیست و چگونه باید با این بیماری کنار بیایند. چیزی که ممکن است ذهن بیماران را درگیر کند، آگاهی نداشتن مردم دیگر در خصوص بیماری ام اس است که همین باعث می‌شود رفتار مردم با آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. لازم است همه مردم در خصوص این بیماری کمی اطلاعات داشته باشند.

 

  • ام اس یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است

ام اس یک بیماری طولانی مدتی است که در سنین 20 تا 30 سال بروز می‌کند. اگرچه مواردی نیز در کوکان یا در افراد بالای 40 سال نیز دیده شده است ولی به طور کلی  شیوع آن در این گروه سنی به مراتب کمتر است. در این بیماری، سیستم ایمنی بیمار به مغز و نخاع حمله می‌کند و باعث ایجاد ضایعات و التهاب در امتداد نخاع، در مغز و یا عصب بینایی می‌شود.

  • بیماری ام اس یک بیماری واگیر نیست

بیماری ام اس مانند سرماخوردگی، آنفولانزا، بیماری‌های عفونی و یا بیماری‌های ویروسی نیست که از فرد دیگری بگیریم. حتی این بیماری به ارث برده نمی‌شود و به صورت ژنتیکی از پدر یا مادر، به فرزند منتقل نمی‌شود. اگرچه محققان فکر می‌کنند که ژنتیک ممکن است برخی افراد را در معرض خطر قرار دهد ولی به طور کلی احتمال انتقال ژنتیکی این بیماری بسیار کم و نادر است.

  • بیماری ام اس می‌تواند فرد را به لحاظ ذهنی و فیزیکی تحت تاثیر قرار دهد

خستگی مفرط یکی از نشانه‌های بیماری ام اس است که تمایل دارد مهارت‌ها شناختی مانند حافظه و تمرکز را تحت تاثیر قرار دهد. بیماران ام اس ممکن است برای به خاطر آوردن نام‌ها، پیدا کردن کلمات درست در یک گفتگو و تمرکز کردن بر روی چیزی، با دشواری روبرو شوند. نشانه‌های ذکر شده، تنها نشانه‌های بیماری ام اس نیستند. ام اس بیش از چیزی که فکرش را بکنید زندگی بیماران را مختل می‌سازد.

  • هیچ دو بیمار ام اس شرایط و نشانه‌های یکسانی را تجربه نمی‌کنند

از آنجا که علائم بسیار زیادی در رابطه با ام اس وجود دارد، بیماری ام اس بر روی هر بیماری اثرات متفاوتی خواهد داشت. برخی بیماران ممکن است با مشکلات بینایی مواجه شوند در حالی که افراد دیگری با مشکلات راه رفتن مواجه شوند. علاوه بر این، انواع مختلف ام اس وجود دارد که برخی از آن‌ها از انواع دیگر آن، سریع‌تر پیشرفت می‌کنند.

  • ام اس یک تهدید مادام‌العمر نیست

در حالی که بیماران مبتلا به ام اس یا اسکلروزیس چندگانه، علائم مختلفی از قبیل دردهای مزمن، مشکلات حرکتی، مشکلات بینایی و مشکلات بسیار دیگری را تجربه می‌کنند، ولی در حالت کلی بیماری ام اس کشنده نیست. امید به زندگی برای بیشتر افراد مبتلا به ام اس درست همانند افرادی است که به این بیماری مبتلا نیستند. اما بسیاری از بیماران مبتلا، از عوارض تهدید کننده این بیماری نادر به شدت رنج می‌برند.

  • ام اس یک بیماری پیش‌رونده است

فلج چندگانه یک بیماری پیش‌رونده است. این بیماری ممکن است به نظر بیاید که در بسیاری از مبتلایان غیر فعال شده است ولی بر اساس شرایط مختلفی ممکن است دوباره عود کند و فعال شود. این عود کردن بیماری می‌تواند در هر زمان و بدون هشدار و یا نشانه قبلی رخ دهد. در بعضی افراد ممکن است چیزهای خاصی مانند در معرض آفتاب قرار گرفتن، گرمای بیش از حد، حمام با آب داغ، ورزش، استرس و یا حتی تب، مانند ماشه اسلحه عمل کند و بیماری را که برای مدتی فروکش کرده بوده است، مجددا شعله‌ور سازد.

از انواع حالات بیماری ام اس می‌توان عود کننده-فروکش کننده، پیشرونده ثانویه، پیشرونده اولیه، پیشرونده-عود کننده را می‌توان نام برد.

  • بیماری ام اس اغلب به عنوان یک بیماری نامرئی طبقه‌بندی می‌شود

بسیاری از بیماران ام اس، مقدار کمی از علائم مرئی بیماری ام اس را دارا هستند. برخی از رایج‌ترین علائم نامرئی، از جمله درد مزمن، مسائل شناختی، مشکلات بینایی و خستگی مفرط، به جز خود بیمار، برای دیگران واضح نیستند و این بسیار برای فرد درگیر با بیماری زجرآور است که به علت وجود بیماری رنج می‌برد ولی نمی‌تواند آن را به دیگران نشان دهد تا او را بهتر درک کنند.