88310688 (9821+)
راه‌های تامین نیاز برای مردم نیازمند

نیازمند بودن کار سختی است و یک جنگ روانی به تمام معناست. فقر و نیازمندی آنقدر افراد را درگیر مسائل کوچک و تامین  نیاز های روزانه می‌کند که دیگر جایی برای بزرگ فکر کردن در ذهن باقی نخواهد ماند. نیاز به آب، غذا، پوشاک و مسکن در هر روز از زندگی این افراد، دیگر فرصت برای تفکر کردن به چیز دیگری باقی نمی‌ماند. برخی افراد هرچند کم، توان تامین نیاز های خود و خانوداه‌شان را دارند ولی برخی دیگر بنابر شرایط سختی که در آن قرار دارند، قادر به تامین نیاز های خود و خانواده نیستند. در اینجاست که افراد دیگری وارد صحنه شده و برای تامین نیاز این افراد در حد توان خود، تلاش می‌کنند.

در ابدا بهترین کار این است که از آن‌ها در خصوص نیازشان پرسیده شود. باید بدانیم به چه چیزی احتیاج دارند تا بتوان آن را تهیه کرد. برخی افراد نیاز مادی و برخی دیگر نیاز به مقداری غذا دارند و اینگونه است که نیاز افراد با یکدیگر متفاوت است. یک خانواده به دنبال مسکن، یک خانواده به دنبال پول برای ثبت نام فرزند، خانواده‌ای دیگر به دنبال تامین نیاز به داروهای بیماری فرزند خود، یک خانواده بدون پدر، با مادری شاغل، جوانی با مشکل اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کند، جوان دیگری به دنبال کار می‌گردد، خانواده‌ای به دنبال تهیه جهیزیه دخترشان، مردمی آواره از خانه و کاشانه به دلیل سیل و زلزله، گرفتاری‌های انسان بی‌شمار است. برخی با گرفتاری‌های بیشتر و عمیق‌تری دست و پنجه نرم می‌کنند، برخی دیگر فشار کمتری متحمل می‌شوند.

از اشکالات مردمی که در فشار و سختی‌های روزگار قرار می‌گیرند این است که فقط به دنبال رفع آن مشکل در همان لحظات و روزها هستند و به آینده فکر نمی‌کنند. البته برخی افراد هستند که به لحاظ فیزیکی، معیشتی در تنگنا بوده و توانایی برطرف کردن مشکلات خود را ندارند. فقر و تنگدستی یک بیماری نیست که بتوان آن را علاج کرد. در حقیقت یک سبک زندگی است که افراد انتخاب می‌کنند در آن شرایط قرار بگیرند و به ان عادت می‌کنند. زمانی که به شرایط خود عادت کنند، تلاشی برای تغییر آن شرایط نخواهند کرد. برای تامین نیاز این افراد چه باید کرد؟

باید اینگونه افراد را آگاه کرده و به آنان جرات داد تا سبک زندگی خود را تغییر داده و برای بهبود آن سبک بجنگند. ولی برای افرادی که به لحاظ ذهنی و فیزیکی مانند معلولان یا سالمندان، قادر به تامین نیاز های خود نیستند، چه می‌توان کرد؟

بیایید مردم یک شهر کوچک را در نظر بگیریم که نیازهای خود را برآورده می‌کنند. به ناگاه روزی زلزله‌ای می‌آید و شهر را به ویرانی می‌کشاند. نه خانه‌ای می‌ماند و نه آب و غذایی! در اینجاست که مردم از شهرهای دیگر به کمک می‌آیند و به تامین نیاز اهالی این شهر می‌پردازند. در ابتدا نیاز به غذا، آب، پتو، مواد بهداشتی و مسکن است. مردم و دولت سعی در تامین نیاز های اولیه دارند و به مرور شروع به بازسازی و ساخت خانه‌های ویران شده می‌کنند.

نیاز مردم نیازمند، بیرون آمدن از آن وضعیت است. بسته به نیاز، می‌توان کمک به تامین نیاز کرد. بهترین راه، یاد دادن راه و روش‌های تامین نیاز است. ولی در ابتدا لازم است نیازشان برطرف شود. نیازهای اولیه اگر برآورده شود، ذهن از فشار کاستی‌ها آزاد شده و بتواند به مراحل بعدی نیز فکر کند.

دسته بندی انواع نیازها در یک شرایط عادی در مواجهه با مردم عادی

  • نیازهای زیستی: غذا، پناهگاه، لباس و بهداشت در جهت بقا و زنده ماندن

  • نیازهای امنیتی: رهایی از وحشت، داشتن امنیت جانی، حفاظت از خود در زمان حال و آینده، احساس توانایی و قدرتمند بودن، نیاز به حس آزاد بودن در بسیاری از ابعاد،

  • نیازهای اجتماعی: احساس تعلق و محبت، نیاز به پذیرفته شدن در جامعه، تکریم و احترام بین انسان‌ها، دوست داشتن و دوست داشته شدن، نیاز به تفریح و لذت

  • خود شکوفایی: شکوفایی استعدادهای فردی در خصوص تمامی استعدادهای پنهان، نیاز به تحصیلات و افزایش دانش

متاسفانه برخی جوامع به دلایل مختلفی نظیر فقر فرهنگی یا وقوع بلایای طبیعی با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند. باید این شهرها را موقعیت‌یابی کرده و بر اساس نیروی انسانی آماده به کمک و منابع تدارک دیده شده، برای آن‌ها تامین نیاز کرد.

آسایشگاه‌ها و موسسات خیریه از افرادی حمایت می‌کنند که خود به تنهایی و در برخی موارد حتی خانواده‌های این افراد، قادر به تامین نیاز و نگهداری از آن‌ها نیستند. این موسسات افراد معلول، کودکان با بیماری‌های خاص، سالمندان و برخی دیگر از افراد را تحت پوشش قرار می‌دهند و سعی در تامین نیاز آنان دارند. این موسسات تمام توان مالی و انسانی خود را در این راستا به کار گرفته و همچنین از افراد خیر نیز در این راستا کمک گرفته، تا به بهترین شکل در امر تامین نیاز افراد نیازمند گام بردارند.

آیا شما نیز تمایل دارید در این خطیر با موسسات خیریه همکاری داشته باشید؟