88310688 (9821+)
آشنایی با فعالیت‌های کارگاه های توانبخشی

 برگزاری کارگاه های توانبخشی معمولا در جهت افزایش آگاهی افراد در خصوص بیماری یا مشکلی خاص است که نه تنها برای متخصصین، بلکه برای تمامی مراجعه کنندگان مفید است. کارگاه های مختلفی در زمینه توانبخشی برگزار می‌شود که مخاطبین خاصی دارد. این مخاطبین علاوه بر متخصصین می‌توانند بیماران خاص و یا خانواده‌های بیماران باشند. در این کارگاه‌ها اطلاعات روز از یک بیماری و یا مشکل خاص مطرح و به ارائه راهکار در خصوص آن مشکل می‌پردازند.

امروزه مشکلات و بیماری‌های بسیار گوناگونی گریبان‌گیر بشریت شده است و از طرفی، منابع اطلاعاتی بسیار متفاوتی وجود دارد که ممکن است همه آن‌ها صحت نداشته و راهکارهای درستی در اختیار کاربران قرار ندهند. بنابراین لازم است منبعی موثق اطلاعات صحیح را تامین کرده و در اختیار افراد نیازمند قرار دهد. متخصصان با جمع‌آوری اطلاعات صحیح در خصوص یک بیماری یا اختلال و یا مشکل و با ارائه راهکار، با برگزاری کارگاه های توانبخشی مربوطه، اطلاعات را در اختیار افرادی قرار می‌دهند که به این اطلاعات نیاز دارند. کارگاه های توانبخشی معمولا در مراکز مختلفی برگزار می‌شود. مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی و بسیاری از مراکز دیگر، به برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه توانبخشی مبادرت می‌ورزند زیرا که همیشه یک جامعه آگاه با مشکلات کمتری روبرو خواهد شد.

از جمله کارگاه های توانبخشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارگاه های توانبخشی در زمینه گفتار درمانی و رفع اختلالات گفتاری

  • کارگاه های شنوایی شناسی و شنوایی سنجی

  • کارگاه های توانبخشی در زمینه کاردرمانی برای معلولین جسمی-حرکتی

  • کارگاه های توانبخشی در خصوص فیزیوتراپی

  • کارگاه های بینایی سنجی

  • کارگاه های مشاوره و روانشناسی

  • و ...

کارگاه های توانبخشی به صورت تئوری و عملی برگزار می‌شوند. کارگاه‌های توانبخشی تئوری معمولا در یک دوره کوتاه مدت بوده و برای اطلاع رسانی در مورد یک بیماری یا مشکل خاص هستند. بسیاری از سازمان‌ها و موسسات همچون موسسات خیریه نیز با در اختیار داشتن فضای مناسب و تجهیز کردن محیط، تحت عنوان کارگاه های توانبخشی اقدام به ارائه خدمات کمکی به نیازمندان کرده‌اند. فعالیت برخی از این کارگاه‌ها به صورت شبانه روزی می‌باشد و با در اختیار داشتن نیروی انسانی و مددکاران مجرب در زمینه‌های مختلف، برای رفع مشکلات مددجویان فعالیت می‌کنند. از جمله این کارگاه ها می‌توان به کارگاه توانبخشی کهریزک اشاره نمود. هدف از ایجاد چنین کارگاهی ارائه خدمات توانبخشی و تامین مراقبت‌های بهداشتی به مددجویان معلول، سالمند و کودک تحت پوشش این موسسه و خانواده‌های مددجویان است. مددکاران با کمک گرفتن از خود مددجویان برای توانمند‌سازی آنان کوشش می‌کنند. 

آشنایی با کارگاه های توانبخشی کهریزک

در سال 1359 با همت بانوان نیکوکار کارگاه توانبخشی با مساحت 2200 بنا شد که هدف این کارگاه کاردرمانی و توانبخشی مددجویان موسسه خیریه کهریزک بوده است. این کارگاه به مرور زمان گسترش و تکامل یافته است. واحد فیزیوتراپی با برخورداری از تجهیزات و خدمات هیدروتراپی (آّب درماني) ، الکتروتراپی، مگانوتراپی، کاردرمانی و  شنوایی سنجی ، گفتار درماني ، روانشناسي و كلينيك بينائي سنجي ، مددكاري در سطح زیربنای 1500 مترمربع ، احداث گردیده است.

اهداف کارگاه های توانبخشی موسسه خیریه کهریزک

  • شناخت و شکوفایی استعدادها و توانمندی های مددجویان

  • نزدیک کردن زندگی آسایشگاهی به زندگی عادی و فراهم ساختن امکان برگشت مددجویان به جامعه

  • آموزش حرفه های گوناگون متناسب با توان و علایق مددجویان برای خودکفایی و تقویت حس مسئوليت و مشارکت در تأمین معاش خود

  • ایجاد اعتماد به نفس در مددجویان

  • ایجاد فضای زنده و فعال به منظور ارتقای کیفیت زندگی مددجویان