88310688 (9821+)
معلولین

ممکن است بارها و بارها در جاهای مختلف مانند تلویزیون، بنرهای تبلیغاتی در خیابان، پیامک‌های مخابراتی و جاهای مختلف دیگر جمله "معلولیت محدودیت نیست" را دیده و یا شنیده باشد. به واقع همینطور است! معلولین ممکن است به لحاظ جسمی کم‌توان باشند ولی آنان نیز توانایی‌ها و استعدادهای منحصر به فرد و خاص خود را دارند. جامعه و مردم در قبال معلولین مسئولند و یاید حس اعتماد به نفس و باور به خود را در این افراد تقویت کنند.

کمک به معلولین یک فعالیت عام‌المنفعه است! زمانی که مردمان یک جامعه توانا باشند، آن جامعه توانا و قدرتمند خواهد بود. بنابراین معلولین باید فرصت داشته باشند تا استعدادهای خلاق هنری و فکری خود را شکوفا کرده و به غنی سازی نیروی انسانی جامعه کمک کنند.

 

مشارکت اجتماعی

مانند دیگر مردم عالی، معلولین نیز حق زندگی کردن و داشتن یک زندگی در شرایط نرمال را دارند. بسته به میزان معلولیت، اکثر جوامع، شرایط را طوری فراهم کرده‌اند که معلولین نیز به راحتی زندگی کنند و در جامعه مشارکت داشته باشند. همانطور که یک فرد معمولی حق تحصیل، گردش، خرید، ورزش، مسافرت، داشتن شغل و غیره را دارد، داشتن چنین شرایطی نیز از حقوق معلولین محسب می‌شود.

معلولین نیز باید بتوانند در رویدادهای مهم جامعه نظیر رای دادن شرکت کنند و تاثیر بسزایی در چنین رویدادهایی از خود بر جای بگذارند. آن‌ها باید در شرایطی باشند که بتوانند عقاید خود را به راحتی بیان کنند و اهدافشان را دنبال کنند، ازدواج کنند و تشکیل خانواده بدهند.

حقوق

در سال 1383 در مجلس شورای اسلامی، قوانین جامع حمایت از معلولین در 16 ماده قانونی به تصویب رسید و بر اساس این قوانین حقوق معلولین در جامعه به رسمیت شناخته شده است. از جمله حقوق معلولین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

حق خود تصمیم‌گیری: هر فردی با هر معلولیتی حق دارد که برای مسائل مربوط به خودش به خوبی تصمیم بگیرد و معلولیت دال بر عدم توانایی در تصمیم‌گیری به حساب نمی‌آید.

حق حرکت: هر شهروند معلول درست همانند دیگر شهروندان حق رفت و آمد در داخل یا خارج از محل سکونت خود را دارند.

حق آزاد بودن در مقابل سو استفاده: هر شهروند حق دارد تا از گزند جرایم جسمی، جنسی، عاطفی و کلامی آزاد باشد. هیچکس حق هیچگونه توهین به معلولین به دلیل وضعیت جسمانی آنان را ندارد.

مدیریت مالی: معلولین حق دارند تا دسترسی و کنترل کامل به پول خود داشته باشند. در صورت رضایت می‌توانند مدیریت و تصمیم‌گیری در مورد پولشان را به فرد قابل اعتماد دیگری بسپارند.

دارایی‌های شخصی: معلولین حق دارند که به طور کامل مالکیت دارایی‌های شخصی خود را داشته باشند.

حریم شخصی و خصوصی: معلولین حق داشتن حریم شخصی مخصوص به خود را دارا هستند و این حریم در رابطه با همه اطلاعات سابقه شخصی و ارتباطات آن‌ها نیز می‌باشد.

حق داشتن رابطه: معلولین نیز مانند سایر افراد، حق داشتن یک رابطه خوب به انتخاب خود را دارند. آن‌ها حق بیان احساسات خود در جنبه‌های عاطفی، اجتماعی و جنسی را دارا هستند. حق تشکیل خانواده و داشتن فرزند نیز از دیگر حقوق معلولین به شمار می‌آید.

حق مشارکت در تصمیمات خانواده: این افراد همچون سایر افراد خانواده، حق مشارکت در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی را دارند.

حق ابراز شکایت: ابراز کردن شکایات بدون ترس و مجازات به صورت مستقیم و یا از طریق یک وکیل، درست همانند دیگر شهروندان یک جامعه، از جمله حقوق معلولین به شمار می‌رود.

خدماتی که در یک جامعه برای معلولین در نظر گرفته می‌شود:

هر جامعه‌ای بر اساس میزان بودجه و امکانات موجود، خدماتی را بر طبق نیاز و میزان معلولیت، به معلولین آن جامعه ارائه می‌دهد. خدمات برای همه یکسان نیست چرا که نیازها یکسان نیست! خدماتی که برای یک فرد ناشنوا ارائه می‌شود بسیار متفاوت با خدماتیست که برای یک فرد نابینا و یا یک معلول حرکتی ارائه می‌شود.

وظایف دولت در مقابل معلولین

بسته به شرایط معلولین، دولت تا جایی که میتواند با فراهم آوردن امکانات لازم و ایجاد فرصتهای مختلف، سعی بر ایجاد یک زندگی معمولی برای چنین افرادی در جامعه دارد. پرداخت کمک‌های مالی، استخدام معلولین در دستگاه‌های دولتی، امکان تحصیل رایگان در مقاطع مختلف، حمایت سازمان بهزیستی و سایر خدمات را ارائه می‌دهد.

آسایشگاه کهریزک بر اساس امکانات موجود خدمات زیر را برای معلولین عزیز ارائه کرده است:

  • خدمات درمانی
  • خدمات نگهداری
  • خدمات توانبخشی