88310688 (9821+)
حمایت از کودکان بی سرپرست با ایجاد تغییر در زندگی آنان

کودکان بی سرپرست به لحاظ شرایط زندگی که در آن قرار دارند، نیاز مراقبت و حمایت بیشتری دارند. سالانه کودکان بسیار زیادی به دلایل مختلف نظیر بلایای طبیعی، جنگ، بیماری و غیره، والدین خود را از دست می‌دهند. از دست دادن والدین می‌تواند زندگی و آینده این کودکان را به تباهی بکشاند اگر کسی اقدام به کمک و حمایت از کودکان بی سرپرست نکند.از آنجا که همه کودکان توانایی کافی برای حفاظت و مراقبت از خود را ندارند، لازم است فردی از آنان حمایت کند. حمایت از کودکان بی سرپرست یکی از ارزشمندترین کارهای بشردوستانه است که شخصی می‌تواند انجام دهد.

با هم چند اقدام مهم در خصوص حمایت از کودکان با شرایط ویژه را مرور کنیم:

  • به فرزندخواندگی گرفتن کودکان بی سرپرست

هر کودکی شایسته آن است که خانواده داشته باشد و در بستر یک خانواده رشد و توسعه یابد. میلیون‌ها کودک در سراسر جهان بدون خانواده در پرورشگاه‌ها زندگی می‌کنند. این کودکان تحت حمایت سازمان بهزیستی و موسسات خیریه هستند. اگرچه این سازمان و موسسات خیریه سعی در برآورده ساختن نیازهای این کودکان و ایجاد یک زندگی معمولی دارند ولی هرگز نمی‌توانند جایگاه خانواده را برای این کودکان پر کند. چرا که احساسات و عواطفی که در کانون گرم خانواده تجربه می‌شود، در بهزیستی و آسایشگاه‌ها برآورده نخواهد شد.

خوشبختانه با پیشرفت جوامع و تغییر نگرش و فرهنگ مردم نسبت به امور خیریه، بسیاری از خانواده‌هایی که فرزند ندارند و برای فرزند‌دار شدن دچار مشکل هستند، کودکی را به فرزندخواندگی گرفته و حضانت او را بر عهده می‌گیرند. با او چون فرزند خود رفتار کرده و زندگی و آینده او را تا جایی که توان مالی آنان اجازه می‌دهد، تامین می‌کنند.

  • قیم شدن در راستای حمایت از کودکان بی سرپرست

برخی افراد علاقه دارند تا کودکی را تحت حمایت خود بگیرند اما شرایط نگهداری و به فرزندخواندگی گرفتن وی را ندارند. این افراد به صورت قانونی و از طریق دادگاه نگهداری از امور و اموال کودک بی سرپرست را بر عهده گرفته و از او حمایت و مراقبت می‌نمایند.

  • غذا رسانی کردن

برخی افراد با نیت انجام کار خیر و در راستای حمایت از کودکان بی سرپرست، اقدام به تامین غذای آنان کرده و یا مبلغی پول برای تامین مواد غذایی به موسسات خیریه می‌بخشند. این یک کار پسندیده و بسیار انسان دوستانه بوده و نه تنها برای آرامش روحی شخص، بلکه برای موسسه خیریه و کودکان تحت پوشش این موسسات نیز یک فعالیت عام المنفعه محسوب می‌شود.

  • وقت گذراندن با کودکان بی سرپرست

افراد بسیاری در راستای حمایت از کودکان بی سرپرست و کودکان ساکن در آسایشگاه‌های خیریه، هر از گاهی به این مراکز سر زد و مدت زمانی را با کودکان در این مراکز سپری می‌کنند. برای آنان موسیقی می‌نوازند. با آنان بازی می‌کنند. برای آن‌ها اسباب‌بازی می‌برند. با هم شعر می‌خوانند. با همدیگر نقاشی می‌کشند. به طور کلی، به نحوی چند ساعتی زمان در کنار این کودکان دوست داشتنی و مهربان سپری کرده و آنان را شاد می‌کنند.

  • آموزش دادن مهارت‌های ویژه

نیکوکاران بسیار زیادی هستند که مهارت‌های خود را به رایگان در اختیار کودکان ساکن در آسایشگاه‌ها قرار می‌دهند. برخی نقاشی کردن را به صورت حرفه‌ای بلدند و نکات آن را به کودکان یاد می‌دهند. برخی دیگر نواختن یک آلت موسیقی خاص را بلدند و آن را به کودکان نیز آموزش می‌دهند. برخی دیگر زبان‌های خارجی بلدند. فرد دیگری توانایی انجام کارهای هنری خاصی مانند اجرای تئاتر دارد و این توانایی را به کودکان علاقه‌مند منتقل می‌سازد. برخی دیگر برای کودکان کتاب می‌برند و به آنان آموزش کتابخوانی می‌دهند تا به رشد و پیشرفت ذهنی آنان کمک کرده باشند.

این افراد هر هفته به آسایشگاه سر می‌زنند تا روند یادگیری این کودکان را دنبال کرده و از یادگیری آنان اطمینان حاصل کنند. این کار، به معنای واقعی کمک بسیار بزرگی در راستای حمایت از کودکان بی سرپرست است.

  • گرفتن امتیازات تحصیلی

نیکوکاران زیادی وجود دارند که هزینه‌های تحصیلی کودکان بی سرپرست را به عهده گرفته و در راستای حمایت از کودکان بی سرپرست، آن‌ها را در تمامی مراحل تدریس همراهی می‌کنند. برخی دیگر از افراد نیز با کمک گرفتن از دوستان و آشنایان خود، این کودکان را حمایت می‌کنند و نماینده این کودکان در جامعه هستند.

برخی نیکوکاران برای این کودکان در سنین بالاتر، امتیازات تحصیلی و دانشگاهی گرفته و آنان را حمایت می‌کنند. سپس با خاطری آسوده آنان را وارد اجتماع و بازار کار می‌کنند.

حمایت از کودکان کار سختی نیست! کافیست بر اساس توان مالی خودتان از جایی شروع کنید. برای حمایت از کودکان بی سرپرست کهریزکی با ما همراه شوید.