88310688 (9821+)
ایجاد تغییرات ارزشمند در زندگی با کمک به خیریه

انجام کارهای خیر و نیکوکارانه نه تنها به نفع سازمان‌های خیریه است، بلکه برای فرد نیکوکار نیز می‌تواند کمک بسیار ارزشمندی محسوب شود. میلیون‌ها نفر خیر در سراسر جهان به طور منظم به موسسات خیریه کمک می‌کنند و معتقدند کمک به خیریه ها باعث ایجاد تغییرات مثبت در زندگی آنان می‌شود.  چرا کمک به خیریه تا به این حد ارزشمند است؟

بیایید نگاهی به دلایل ارزشمند بودن کمک به خیریه ها داشته باشیم:

 

 

  • کمک به خیریه ها احساس خوبی به شما خواهد داد

کمک به خیریه یک تقویت کننده اصلی خلق و خوی است. حس کمک کردن بسیار قدرتمند است و این حس می‌تواند شما را خوشحال‌تر کند. تحقیقات نشان می‌دهد میان انجام دادن یک کار خیر و افزایش فعالیت در قسمتی از مغز که مولد شادی است، پیوند وجود دارد. یک مثل قدیمی نیز می‌گوید، بخشیدن بهتر از دریافت کردن است.  

  • کمک به خیریه ارزش‌های فردی را افزایش می‌دهد

در رابطه با این سوال که ما چرا کار خیر انجام می‌دهیم، احساس "وجدان اجتماعی" دلیل گسترده‌ی انجام کارهای خیر و کمک به خیریه ها محسوب می‌شود. بیش از نیمی از خیرین بر این اعتقادند که انجام کار خیر یک وظیفه است و آنچه که دارند را باید در اختیار نیازمندان قرار دهند. این احساس در واقع ریشه در ارزش‌ها و اصول شخصی افراد دارد.

داشتن قدرت بر ای ایجاد تغییر در زندگی دیگران، برای مردم بسیاری یک امتیاز محسوب می‌شود که به همراه احساس مسئولیت به دست می‌آید. عمل کردن بر اساس احساسات قدرتمندِ مسئولیت‌پذیری، راهی عالی برای تقویت ارزش‌های فردی است. همچنین به فرد نیکوکار این حس را می‌دهد که زندگی کردن بر اساس اعتقادات اخلاقی‌اش، روند صحیح زندگی است.

  • انجام کارهای خیر نسبت به گذشته تاثیرگذارتر شده است

نگرانی مردم بسیاری این است که مقداری از هزینه‌ای که صرف امور خیر می‌کنند، به دلیل مالیات و هزینه‌های مالیاتی کسر شده و مبلغ کمتری نسبت به آنچه کمک می‌کنند، به دست نیازمندان برسد. خوشبختانه باید گفت که راه‌های بسیاری وجود دارد که بتوان حداکثر مبلغ را برای کمک به خیریه ها هزینه کرد. 

روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که به طور موثری می‌توان بدون کسر مالیات برای کمک به خیریه ها مبادرت ورزید. پرداخت مستقیم از حقوق، بخشیدن یک ملک به عنوان وصیت، واریز سهام به یک موسسه خیریه، از جمله روش‌های عدم کسر مالیات در خصوص امور خیریه هستند. این روش‌ها شما را مطمئن می‌سازند که خیریه مورد نظر، سود کاملی از کمک شما خواهد برد.

  • انجام امور خیر و کمک به خیریه ها، فرزندان شما را با بخشندگی و خیرخواهی آشنا خواهد کرد

به اشتراک گذاشتن تجارب نیکوکاری و کمک به خیریه ها با فرزندان در سنین پایین، به آن‌ها نشان می‌دهد که می‌توانند در ایجاد تاثیرات مثبت در دنیا، نقش مهمی ایفا کنند. علاقه به کمک به دیگران به طور ذانی در نهاد کودکان وجود دارد. بنابراین برای پرورش و شکوفایی نیکوکاری درونی، باید آن‌ها را در راه درست هدایت کرده و به این امر نیک عادت داد تا در بزرگسالی با میل باطنی و علاقه زیاد به کمک به خیریه ها مبادرت ورزند.

شروع کمک به خیریه به عنوان یک سنت، از ابتدای کودکی فرزندتان، بسیار آسان است. برای مثال، می‌توانید در منزل یک جعبه کمک به خیریه ایجاد کنید. در پایان سال مبلغ موجود در آن را در صورت آشنا بودن با یک خانواده نیازمند، به آن‌ها اهدا کنید. در غیر این صورت، مبلغ آن را به یک موسسه خیریه اهدا کنید.

  • همکاری با موسسات خیریه خانواده و دوستان را تشویق می‌کند که مانند شما در امور خیر مشارکت داشته باشند

کمک‌های خیرخواهانه شما می‌تواند برای عزیزان و نزدیکان شما الهام بخش بوده و تاثیر زیادی در انجام امور خیر بر آنان داشته باشد. حتی می‌تواند باعث طرح ایده‌های خلاقانه در کمک به خیریه های مختلف گردد. برای مثال، افراد فامیل یک صندوق خیریه راه اندازی کرده و ماهیانه مبلغی را در آن قرار دهند و در پایان سال آن را به یک موسسه خیریه اهدا کنند. آن‌ها می‌توانند هزینه‌های تحصیل یک کودک از یک خانواده بی‌بضاعت را بر عهده بگیرند و یا هزینه‌های درمان بیماری یک کودک یا یک شخص بزرگسال را بر پرداخت کنند.

چنین روش کمک کردن به صورت گروهی، باعث ایجاد یک تیم کمکی می‌شود که قدرتمندتر، مفیدتر و تاثیرگذارتر از کمک فردی خواهد بود. میزان کمک‌های نقدی و غیر نقدی بیشتر خواهد بود و نتیجه بهتری در پی خواهد داشت. همیشه کار کردن به صورت گروهی، نتیجه‌ای فراتر از مثبت به همراه خواهد داشت.

برای انجام کار خیر و کمک به خیریه ها نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ مطمئن باشید که کار سختی نیست و لازم نیست برای انجام کارهای خیر، یک ابر قهرمان یا ابر میلیونر باشید. فقط کافیست شروع کنید. چند مورد از کارهای مفید در زمینه کمک به خیریه ها به شرح زیر است:

اهدای خون: به نزدیک‌ترین محل اهدای خون یا هلال احمر در محل سکونت خود رفته و برای کمک به بیماران نیازمند، خون اهدا کنید.

شرکت در فعالیت‌های خیریه: برای کمک به خیریه ها، در فعالیت‌های آنان نظیر برپایی نمایشگاه و غیره کمک کنید. اگر زمان کافی برای همکاری با برگذار کنندگان ندارید، در اینگونه نمایشگاه‌های خیریه حضور به هم رسانیده و با خرید و استفاده از خدمات یا محصولات آنان، این حرکت ارزشمند را حمایت کنید.

انتشار تبلیغات: با انتشار تبلیغات و اطلاع رسانی در شبکه‌های اجتماعی‌تان، حرکت بزرگی در راستای کمک به خیریه ها انجام خواهید داد. بی‌شک شما نزدیکانی دارید که به شما اعتماد دارند. با دیدن چنین عکس‌ها و اطلاعاتی بر روی صفحات شخصی شما، آن‌ها نیز ترغیب به حمایت کردن از خیریه‌ها خواهند شد.

جمع‌آوری لباس‌ها و وسایل دور ریختنی: برای کمک به خیریه ها می‌توانید با اقوام و دوستان خود هماهنگ کنید و از آن‌ها بخواهید تا پوشاک و وسایلی که دیگر مورد نیازشان نیست را دور نینداخته و آن‌ها را به شما تحویل دهند. شما تمام این وسایل را جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به خیریه‌ای که می‌شناسید تحویل می‌دهید. مسئولین خیریه می‌دانند نیاز هر فرد تحت پوشش چیست و چگونه وسایل را به دست آنان برسانند.

معرفی به موسسه خیریه: اگر در اطراف شما فرد نیازمندی وجود دارد و شما یک موسسه خیریه معتبر را می‌شناسید، بهترین کار معرفی کردن آن فرد (در صورت تمایل شخص) به آن موسسه خیریه است تا تحت پوشش قرار گرفته و از خدماتش بهره ببرد.

فروش وسایل ارزشمند برای کمک به خیریه: اگر در میان وسایل خود، وسایل ارزشمندی دارید که دیگر استفاده نمی‌کنید و ابزار کار شما نیستند، آن‌ها را بفروشید و پول بدست آمده را در اختیار خیریه قرار دهید.

مهارت خاص: اگر مهارت خاصی دارید، می‌توانید با هماهنگی به موسسات رفته و کلاس‌های آموزشی رایگان برگذار کنید. این کار نه تنها کمک بزرگی برای موسسات محسوب می‌شود، بلکه کمک ارزشمندی برای فراگیران نیازمند محسوب می‌شود. چرا که موسسات خیریه برای برگذاری کلاس‌های آموزشی باید بودجه کافی برای پرداخت به مدرس متخصص و مکان مناسب برای برگذاری کلاس را داشته باشند.

ایجاد تفریحات مردمی با هدف کمک به خیریه: تا به حال به اجرای نوازنده‌های خیابانی دقت کرده‌اید؟ بسیاری از جوانان به مظور کمک به خیریه ها و مردم نیازمند، از هنرهای خود بهره گرفته و به اجراهای خیابانی مبادرت می‌ورزند. پول حاصل از این کار را به خیریه مورد نظر می‌دهند. این کار تنها به اجراهای خیابانی اطلاق نمی‌شود. بسیاری از افراد معروف نظیر خوانندگان نیز به برگزاری کنسرت و صرف بخشی از سود یا تمام سود حاصل از کنسرت برای امور خیریه می‌پردازند. بازیگران تئاتر نیز در این زمینه فعالیت‌های درخشانی داشته ‌اند.

کارت اهدا عضو: یک تصمیم سخت و شاید ترسناک برای بسیاری از مردم! ثبت نام کردن و عضو شدن در سامانه اهدا عضو می‌تواند کمک بزرگی برای نجات جان یک انسان به شمار ‌رود. ممکن است فردی در اثر سانحه‌ای دچار مرگ مغزی شده و پزشکان از او قطع امید کنند. با اهدا اعضای این شخص به افراد نیازمند، کمک بسیار پسندیده‌ای در جهت نجات دیگر انسان‌ها انجام خواهد گرفت، هرچند که ممکن است تصمیم سختی برای خانواده او باشد.

برای ایجاد تغییرات زیبا در زندگی خود و تبدیل دنیا به جایی بهتر و قشنگ‌تر آماده‌اید؟