88310688 (9821+)

جدیدترین مقالات

آشنایی بیش‌ازپیش خانواده‌ها با وضعیت جسمانی، روحی و روانی سالمندان، از اهداف برگزاری گردهمایی جمعی از بستگان سالمندان ساکن در آسایشگاه خیریه کهریزک عنوان شد.

به گزارش روابط عمومی آسایشگاه خیریه کهریزک؛ با حضور خانم دکتر ظاهری روانشناس بالینی و با محوریت آشنایی خانواده‌ها با پدیده سالمندی گردهمایی علمی – آموزشی در محل سالن همایش‌های ساختمان آفتاب برگزار شد.

 

خانم دکتر ظاهری در جمع بستگان سالمندان آسایشگاه خیریه کهریزک گفت:

در بسیاری از موارد شاهد هستیم که عموم مردم دوران سالمندی را برابر با بیماری، افتادگی و انزوا می‌دانند، درحالی‌که این دوران را باید فصل جدیدی از زندگی قلمداد کرد که در آن مفاهیم عمده‌ای قرار دارد.

دکتر ظاهری تصریح کرد: قبول داریم که در سالمندان اختلالات مختلفی اعم از شناختی، فراموشی، کم بینایی، کم شنوایی و سایر مسائل خاص آنان بروز می‌کند، اما آیا باید این را هم بدانیم چنانچه نخواهیم با این‌گونه اختلالات ویژه سالمندان آشنا شویم به‌مرور ارتباط با آنان را به فراموشی خواهیم سپرد.

دکتر ظاهری، داشتن ارتباط صحیح با سالمندان را یادآوری و اذعان داشت: پس از گذشت سالیان متمادی و گسترش فرهنگ شناخت پدیده سالمندی همچنان با معضلی بنام (ترس از حرف مردم) در جمع خانواده‌هایی مواجه هستیم که یا سالمندان خود را به مراکز نگهداری سپرده‌اند یا قصد چنین کاری را دارند، درحالی‌که باید بدانیم این موقعیت ممکن است برای بسیاری از خانواده‌ها تکرار شود. موضوع شرایط خاص جسمی فرد سالمند مسائل روحی و روانی وی، مشکلات اقتصادی و اجتماعی ازجمله موضوعاتی است که خانواده‌ها را مجاب می‌کند تا سالمندان خود را به مراکز نگهداری بسپارند.

این کارشناس بابیان اینکه سپردن سالمندان به مراکز نگهداری پایان ارتباط با آنان نیست، تأکید کرد:

باید بدانید از این به بعد ارتباط شما با عزیزانتان رنگ بویی دیگر خواهد یافت. دیدارهای مکرر، استفاده از مرخصی‌های مستمر و تهیه مایحتاج آنان از ضرورت‌هایی است که می‌تواند هم سالمندان شمارا در وضعیتی تثبیت‌شده نگه دارد و هم شمارا ازنظر امنیت روانی، راضی و خشنود سازد.

در پایان گردهمایی خانواده و بستگان سالمندان در آسایشگاه خیریه کهریزک، جلسه پرسش و پاسخ با حضور روانشناس بالینی و نیز تنی چند از مددکاران و کارشناسان روانشناسی شاغل در مجموعه برگزار شد.