88310688 (9821+)
نگهداری از سالمندان در دنیای شلوغ امروز

در دنیای شلوغ و پرمشغله امروزی، بسیاری از والدین سالمند به دلیل مشغله زیاد فرزندانشان در خانه تنها می‌مانند. فرزندانشان نیز تشکیل خانواده داده‌اند و نه تنها درگیر کار و کسب درآمد، بلکه درگیر مسائل مربوط به خانواده‌هایشان نیز هستند. آن‌ها مشغول برنامه‌های روزانه خود هستند و زمان کمتری را در کنار پدر و مادر سالمند خود می‌گذرانند. برای برخی از فرزندان نیز نگهداری از سالمندان به یک معضل بزرگ تبدیل شده است.

هرچه بیشتر می‌گذرد، برنامه‌ریزی روزانه افراد سنگین‌تر و زمان آزاد کمتری دارند. افرادی که والدین سالمند آنان بیماری خاصی ندارند و از پس کارهای روزانه خود بر‌می‌آیند، بسیار خوشبختند. اما افرادی هستند که علاوه بر ساعات کاری طولانی و خسته کننده و دغدغه‌های زندگی و همسر و فرزند، پدر یا مادر بسیار پیر، بیمار و یا حتی ناتوانی دارند که زمان کافی برای رسیدگی به وی را ندارند.

 

در چنین شرایطی است که نگهداری از سالمندان به یک امر خسته کننده تبدیل می‌شود و فرزندان تصمیم می‌گیرند والدین خود را به آسایشگاه سالمندان منتقل کنند. این کار دو نگرش مثبت و منفی را به همراه خواهد داشت. شاید در گذشته نگهداری از سالمندان در َآسایشگاه کمی تراژدی و غم‌انگیز بود، ولی امروزه آسایشگاه های سالمندان، به محیطی شاد و امن برای افراد مسن سال تبدیل شده‌اند.

در بحث نگهداری از سالمندان باید دانست که این کهولت سن و پیری و یا حتی مریضی نیست که روز به روز حال سالمندان را بدتر می‌کند. مواجه شدن با احساس تنهایی، عدم مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، احساس ناتوانی و غیر مفید بودن به مراتب می‌تواند حال یک فرد جوان را نیز دگرگون کند و او را افسرده سازد، چه رسد به یک فرد کهنسال!

افرادی که پرمشغله هستند، اگر والدین آن‌ها تمایلی به خانه سالمندان ندارند، باید شرایط نگهداری از سالمندان در منزل را فراهم کنند. کمک گرفتن از پرستار یا فردی که بتواند در غیاب آن‌ها از والدین نگهداری کند (در صورتی که والدین بیماری خاصی داشته باشند و یا نیاز شدید به مراقبت و پرستاری داشته و توانایی لازم در انجام امور روزانه را نداشته باشند) یک امر ضروری است.

پرستار هرگز نمی‌تواند جای فرزند را برای والدین پر کند. بنابراین فرزندان باید با تمام مشغله و فاصله مکانی که با والدین خود دارند، برای گذراندن وقت با آن‌ها زمانی را در نظر بگیرند. بسیاری از افراد هستند که دور از شهر خود و دور از والدین خود زندگی می‌کنند و شرایط زندگی و معیشتی آن‌ها اجازه نمی‌دهد در فواصل زمانی کوتاه مدت به دیدار والدین خود بروند. پس تکلیف چیست؟ هیج چیزی نمی‌تواند فرزندان را از نگهداری و مراقبت از والدینشان به طرق مختلف باز دارد. حتی تکنولوژی هم به سمتی حرکت کرده است که این امر را آسان سازد تا زمانی که فرزندان از والدینشان دور هستند نیز بتوانند از آن‌ها خبر داشته باشند و با آن‌ها در تماس باشند.

چند مورد را در خصوص نگهداری از سالمندان باید رعایت کرد.

  • با والدین خود مرتب و دائم در تماس باشید

پیشرفت تکنولوژی حتی در زمینه نگهداری از سالمندان نیز رسوخ کرده است. فرزندانی که به دور از والدین خود هستند و امکان دیدار زود به زود برای آ‌ن‌ها وجود ندارد، می‌توانند از طریق برقراری تماس تلفنی، تماس تصویری و یا پیام‌های مکرر، از حال آن‌ها باخبر شوند.

هیچ چیزی نمی‌تواند مانع از تماس فرزندان با والدین شود. اگر نمی‌توانید هر روز با آن‌ها ارتباط برقرار کنید،  حداقل دو یا سه روز در هفته با آن‌ها در ارتباط باشید و از طریق تماس تصویری بگذارید که شما را ببینند تا خیالشان از بابت سلامت شما راحت شود و مطمئن شوند که سلامت هستید. از این طریق، دلتنگی آن‌ها نیز کمی کاهش خواهد یافت.

زمانی را برای تماس با آن‌ها در میان برنامه روزانه خود در نظر بگیرید. شاید صبح در راه رفتن به شرکت یا عصر به هنگام بازگشت زمان مناسبی باشد. در هر صورت زمانی را برای این کار خالی کنید. تماس مرتب و هر روز شما، آن‌ها را از خطر ابتلا و یا تشدید افسردگی محفوظ می‌دارد.

  • تا جایی که می‌توانید به ملاقات والدین خود بروید

ملاقات با والدین بهترین هدیه‌ایست که می‌توانید به آن‌ها بدهید. انرژی که از دیدار با شما می‌گیرند بسیار بیشتر از ملاقات با افراد دیگر است. در بسیاری موارد چنین ملاقات‌هایی حتی شبیه به قرص و دارو عمل می‌کنند. اگر شما نیز صاحب فرزند هستید، حتما فرزندانتان را برای ملاقات پدربزرگ و مادربزرگشان ببرید. این کار برای هر دوی آنان لازم است. حتی به هنگام مکالمات تصویری اجازه دهید فرزندتان با پدربزرگ یا مادربزرگش صحبت کند. 

  • والدین خود را تشویق به شرکت در گردهمایی‌های اجتماعی بکنید

در راستای نگهداری از سالمندان و تامین سلامتی جسمی و روانی آنان، فعالیت‌ها و همایش‌های اجتماعی زیادی برگذاری می‌شود. والدین خود را به رفتن به کلاس‌های ورزشی به همراه دوستانشان، پیاده روی در هوای آزاد با همراهی همسالان، برگزاری جشن تولد و جشن‌های مناسبتی،موسیقی و آواز و غیره تشویق کنید. سپری کردن زمان در کنار دوستان هم سن و سال می‌تواند برای آن‌ها بسیار لذت‌بخش باشد زیرا به خوبی همدیگر را درک می‌کنند. در میان همسالان بودن و سپری کردن اوقاتی خوش با آن‌ها، می‌تواند تاثیر مثبت بسیار زیادی در سلامتی روانی و حتی سلامت جسمانی آنان داشته باشد.

  • والدین خود را در صورت امکان به محیط کار خود دعوت کنید

نه تنها والدین خود را به منزلتان دعوت می‌کنید، دعوت کردن از آنان برای حضور پیدا کردن در محیط کارتان، به آن‌ها حس احترام و مهم بودن القا می‌کند. اگر بتوانید به آن‌ها مسئولیت‌هایی را محول کنید که در توانشان باشد، تا برای شما انجام دهند، این کار حس زنده بودن و مهم بودن به آن‌ها القا می‌کند، همچنین با با این کار، حس حمایتگر آن‌ها در مقابل فرزندانشان را برانگیخته می‌کنید. هرچه باشد، آن‌ها والدین شما هستند و نگران شما هستند. درست است که شما از پس همه کارهای خود برمی‌آیید ولی اجازه بدهید آن‌ها با کمک به شما، حس مفید بودن داشته باشند.

  • با والدینتان برای خرید همراه شوید

اگر والدین شما در وضعیتی به سر می‌برند که می‌توانند به راحتی راه بروند، با آن‌ها به مراکز خرید و مناطق فروشگاهی شهر بروید تا از خرید لذت ببرند و از تغییراتی که در شهر رخ می‌دهد، لذت ببرند. در صو.رتی هم که توانایی راه رفتن را ندارند و بیماری خاصی ندارند، آن‌ها را با استفاده از صندلی چرخدار بیرون ببرید و وقت خود را در کنار آن‌ها سپری کنید.

با آن‌ها به کنسرت، پارک، سینما بروید. اگر به فعالیت خاصی علاقه دارند، برای مثال، موزه دوست دارند، آن‌ها را همراهی کنید. همراهی کردن شما به آن‌ها انرژی می‌بخشد. اگر می‌دانستید چقدر این راه در نگهداری از سالمندان مثمر ثمر است، قطعا هر هفته آن‌ها را همراهی می‌کردید.

  • به والدین خود نحوه استفاده از تکنولوژی مدرن را بیاموزید

تا به حال این راه را امتحان کرده‌اید؟ در چنین موقعیتی قرار گرفته‌اید که استفاده از وسایل دیجیتالی را به والدین خود یاد بدهید؟ اگرچه ممکن است این کار بسیار سرگرم کننده باشد ولی در عین حال صبر و حوصله فراوان می‌طلبد. دو دلیل وجود دارد که یادگیری استفاده از وسایل دیجیتالی برای افراد مسن و کهنسال ضروری است.

  • اگر آن‌ها نحوه استفاده از وسایل دیجیتالی را بلد باشند، شما به راحتی می‌توانید با آن‌ها از طریق نرم‌افزارهای تماس تصویری و چت هر لحظه که اراده کنید، در ارتباط باشید.

  • دلیل دومی که نیاز است آن‌ها استفاده از وسایل دیجیتالی را بلد باشند بخاطر خودشان است. نه تنها پلتفرم‌های مختلف و مفیدی برای آنان وجود دارد، بلکه می‌توانند از طریق شبکه های اجتماعی با دوستانشان در ارتباط باشند.

هیچ محدودیتی در ارتباط با استفاده از تکنولوژی نیست. بنابراین می‌توانند مناسب با علایقشان برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مربوط را نصب و استفاده کنند. حتی در بستر اینترنت، برنامه‌های آموزشی بسیار زیادی وجود دارد که برای سالمندان بسیار سودمند‌اند.

همه افراد به نوعی درگیر هستند و با محدودیت زمانی دست و پنجه نرم می‌کنند. نگهداری از سالمندان کاری زمان‌بر است و این فرد است که می‌تواند تصمیم بگیرد تا چه حد زمان برای نگهداری از والدینش می‌تواند مصرف کند. والدین پیر بیش از هر چیزی نیاز به توجه فرزندانشان دارند.