88310688 (9821+)
آسایشگاه سالمندان یک محیط مطمئن برای افراد سالمند

تا چند سال گذشته هر زمان که اسم آسایشگاه سالمندان یا خانه سالمندان به گوش می‌رسید، افراد نظرات منفی نسبت به آن ابراز می‌کردند و بردن سالمند به یک آسایشگاه، عملی بی‌رحمانه قلمداد می‌شد. اما خوشبختانه به مرور زمان، این نگاه کمرنگ‌تر شده است زیرا که با ارائه خدمات خوب، آسایشگاه‌ سالمندان به محیطی مطمئن برای نگهداری از سالمندان تبدیل شده است.  

هنوز هستند کسانی که با اسم آسایشگاه متحول شوند و با ناراحتی به آن فکر کنند. اینگونه افراد به لحاظ احساسی، وابستگی شدید خانوادگی دارند و این وابستگی می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. اما خوشبختانه فرهنگ و نگرش به این موضوع روز به روز عوض شده و مردم استقبال بیشتری می‌کنند.

 

امروزه، از آنجا که بنا بر شرایط کاری، بسیاری از فرزندان به دور از خانواده هستند و والدین آن‌ها در تنهایی به سر می‌برند، آسایشگاه سالمندان یک گزینه بسیار خوب برای نگهداری از والدین و کاهش نگرانی فرزندان است. زیرا که مهم‌ترین نیازهای سالمندان از جمله غذا، مصرف دارو، حضور در جمع و غیره در این مراکز به خوبی رعایت می‌شود. اگرچه ترجیح بسیاری از سالمندان این است که در خانه خودشان و در کنار خانواده از آن‌ها نگهداری شود ولی در برخی موارد، سالمند برای امور روزانه، بهداشتی و درمانی خود نیاز به کمک دارد و همانطور که اشاره شد، با توجه به مشغله و گرفتاری‌های دنیای امروز، فرزندانشان در کنار آن‌ها نیستند. بنابراین بهترین راه حل آسایشگاه سالمندان است.

پس از حضور در آسایشگاه سالمندان، به دلیل جدا شدن از خانه و خانواده ممکن است برای برخی از سالمندان، مشکلاتی از قبیل احساس تنهایی، افسردگی، اضطراب و غیره به وجود بیاید. در آسایشگاه‌ها این مشکلات در نظر گرفته شده‌اند و بر اساس نیاز، امکانات نیز فراهم شده است. پرسنل، کادر خدماتی مجرب، پزشکان زبده، بخش‌های مختلف برای سالمندان با شرایط خاص و مختلف، برنامه‌های آموزشی و سرگرم کننده برای سالمندان و موارد بسیار دیگر، همه از امکاناتی هستند که آسایشگاه سالمندان در اختیار اعضا قرار می‌دهند.

پرسنل آسایشگاه‌ها باید نحوه برخورد با سالمندان را بلد باشند زیرا که کهولت سن به اندازه کافی سخت است و افراد در این سن علاوه بر بیماری، ضعیف بودن بدن، روحیه‌ای بسیار حساس و شکننده دارند. آن‌ها علاوه بر مراقبت‌های روزانه و پزشکی، نیازهای عاطفی دارند که اگر این نیاز در آسایشگاه برآورده نشود، در معرض خطر افسردگی شدید قرار خواهند گرفت.

برای مراقبت از سالمندان، لازم است برخی نکات رعایت شود:

  • مراقب رفتارتان در آسایشگاه سالمندان باشید

متاسفانه گاهی ممکن است در مقام یک مددرسان  در یک آسایشگاه سالمندان مشغول به کار باشیم و به دلایلی فراموش کنیم که مددجویان از ما بزرگتر هستند و باید با آن‌ها رفتاری که شایسته یک فرد بزرگتر است را انجام دهیم. بیماری، کهولت سن، نحوه زندگی، خانواده آن‌ها و حتی حضور در آسایشگاه سالمندان تغییری در اصل ماجرا ایجاد نمی‌کند. باز هم مددجویان از ما بزرگتر بوده و همین نیازمند یک رفتار مودبانه با آن‌هاست. با صدای آرام و لحن مودبانه صحبت کنید. با این کار به آن‌ها می‌فهمانید که هنوز هم بزرگترند و برای آن‌ها ارزش و احترام قائل هستید. همین باعث ایجاد حال خوب در آن‌ها  می‌شود.

  • بیاموزید که گوش خوبی باشید

همه انسان‌ها نیاز به یک گوش شنوا دارند و این نیاز به وقت پیری برای فرار از تنهایی، بیشتر می‌شود. ممدکاران باید بیاموزند که به هنگام صحبت با مددجویان مسن سال، سراپا گوش هستند و به گوینده نشان دهند که در حال گوش کردن به صحبت‌های آن‌ها هستند. در حین مکالمه از آن‌ها سوال بپرسید تا متوجه شوند که در حال گوش دادن هستید. حرف زدن برای جلوگیری از افسردگی، یک روش بسیار مفید است.

  • گرفتن مشورت از افراد مسن سال

درست است که هیچکس بهتر از خود شما شرایط را نمی‌داند و نمی‌تواند بهتر از خودتان مشکلاتتان را برطرف کند ولی به این معنا نیست که شما هیچ نیازی به مشورت بزرگترها ندارید. گاهی چیزی که فکر می‌کنید کاملا درست است، در برخی شرایط غلط‌ترین کار است و همین باعث می‌شود نتیجه خوبی نگیرید. بهتر است گاهی از مددجویان سالمند، همچون پدر و یا مادر خود، مشاوره بگیرید. بگذارید که حس مهم بودن و اهمیت داشتن در وجود آنان از بین نرود.

علاوه بر تمام مواردی که ذکر شد، اعتبار آسایشگاه نیز نکته قابل توجهی است. آسایشگاه‌های معتبر بر اساس استانداردهایی بنا می‌شوند که سازمان بهزیستی برای آن‌ها مشخص کرده است. پس نگران هیچ چیزی نباشید و با خیال راحت اگر نیاز است، به این مراکز مراجعه و از خدمات آن‌ها برای سالمندان خود بهره ببرید.

خدماتی که در یک آسایشگاه سالمندان ارائه می‌دهند بنابر بودجه و نیاز، به شرح زیر است:

  • خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی، کاردرمانی، تغذیه، شنوایی، روانشناسی، ورزش، گفتار درمانی و پرستاری

  • نگهداری شبانه روزی از سالمندان

  • فراهم آوردن یک زندگی مطلوب در آسایشگاه سالمندان به طوری که آن‌ها احساس تنهایی نکنند

  • ارائه خدمات آموزشی مانند سوادآموزی، تئاتر، خیاطی، کارگاه‌های آموزشی، کلاس‌های خطاطی، سفالگری، نقاشی، قالی بافی، معرق و ...

  • برگزاری کارگاه‌های حافظه و حل مسئله

  • ارائه خدمات تفریحی- سرگرمی

  • پیاده‌روی

  • اردوهای سیاحتی-زیارتی

  • ارائه خدمات درمانی در هر ساعت از شبانه روز و در صورت نیاز

  • برگزاری مراسم‌های مناسبتی و جشن‌ها

  • مجالس خاطره‌گویی و تماشای فیلم