88310688 (9821+)
آیا مایل به خدمات رسانی به نیازمندان هستید؟

انجام امور خیر و نیکوکار بودن یک حس است که فرد باید در درون خود احساس کرده و سپس به انجام آن مبادرت ورزد. خدمت رسانی به افرادی که نیازمند خدمتی خاص هستند، از جمله کارهای پرارزشی است که هر فردی می‌تواند روحیه خدمت رسانی را در خود تقویت کند. برای انجام کار خیر نباید احساس اجبار کرد، بلکه امور خیر کارهاییست از سر علاقه و عشق به همنوعان و کاملا داوطلبانه انجام می‌شوند.بسته به نیاز، خدمات رسانی به نیازمندان از راه‌های مختلف انجام می‌شود. حجم مشکلات و نیازها در جوامع مختلف به حدی زیاد است که هرآنکه می‌تواند و از دستش کاری بر ‌می‌آید، می‌تواند به انجام امور خیر مبادرت ورزد. خدمت رسانی به قشر آسیب‌پذیر و مردم محروم جامعه، ارزش‌های دنیوی و اخروی فراوانی به همراه خواهد داشت. پیامدهای خدمات رسانی در جامعه، بسیار مثبت خواهد بود و دیگران نیز تشویق به مشارکت در کار خیر می‌شوند.

فقر و نیازمندی اگر کنترل نشود، به راحتی در یک جامعه ریشه کرده و مردم آن جامعه را درگیر می‌کند. موسسات خیریه برای کنترل کردن نیازمندی در جامعه تشکیل شده‌اند ولی به تنهایی و بدون مشارکت و خدمات رسانی مردم، تقریبا در راه نیل به اهداف خود موفق نخواهند بود.

انواع خدمات رسانی به نیازمندان

  • رفع نیازهای اولیه افراد نیازمند

آب، غذا، پوشاک و مسکن از اولیه‌ترین نیازهای هر انسان در هر کجای دنیا هستند. بنابراین خدمات رسانی در این زمینه، از دسته خدمات رسانی‌های بسیار حیاتی به شمار می‌رود، زیرا در صورت عدم رفع نیاز، جان فرد به مخاطره خواهد افتاد.

  • کمک به بی‌خانمان‌ها

افراد بی‌خانمان به دلایل بسیار زیادی نیازمند کمک هستند که مهم‌ترین آن، زنده ماندن است. افرادی زیادی به دلایل مختلف، خانه و زندگی خود را از دست داده و هیچ سرمایه‌ای برای ادامه زندگی برای آنان باقی نخواهد ماند. رفع نیازهای آنان مانند غذا، لباس‌های گرم، پول و غیره از واجبات است زیرا که ممکن است جان او در خطر باشد.

  • خدمات رسانی به مردم، در مواجهه با بلایای طبیعی یا جنگ

متاسفانه هر ساله جنگ و بلایای طبیعی، زندگی افراد بسیاری را به مخاطره می‌اندازد و آنان را جزو دسته نیازمندان قرار می‌دهد. جنگ و بلایای طبیعی چون سیل و زلزله پیامدی جز از دست دادن خانه و کاشانه، غذایی برای خوردن، آبی برای نوشیدن، لباسی برای پوشیدن و دیگر محرومیت‌ها به همراه نخواهد داشت. خوشبختانه مردم بسیار زیادی در راستای خدمات رسانی به نیازمندان به هنگام مواجهه با بلایای طبیعی و یا جنگ، اعلام آمادگی می‌کنند و داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی در این مناطق حضور به هم رسانیده و هرآنچه در توان داشته باشند، انجام می‌دهند.

  • رفع مسائل و مشکلات مربوط به خانواده‌ها و ارائه خدمات اجتماعی

با افزایش مشکلات مختلف در جوامع امروز، خانواده‌ها بیش از پیش درگیر مسائل گوناگون شده‌اند و در برخی موارد، با مشکلاتی مواجه می‌شوند که به تنهایی از برطرف کردن آن‌ها برنمی‌آیند و نیاز به کمک دارند. در اینجاست که برخی فعالین در زمینه خدمات اجتماعی وارد عمل شده و برای رفع نیازهای اجتماعی مربوط به خانواده‌ها، به آن‌ها کمک می‌کنند. از جمله این نیازها می‌توان به برطرف کردن مشکلات خانوادگی در میان زوجین، مشکلات خانواده و فرزندان، مشکلات فرزندان در مدرسه و جامعه، اعتیاد و غیره اشاره کرد.

  • رفع مشکلات کودکان، نوجوانان و جوانان

همواره در مراحل رشد، کودکان، نوجوانان و جوانان با مشکلاتی روبرو می‌شوند که در برطرف کردن آن مشکلات، به یاری فرد دیگری نیاز دارند. اگر خانواده اطلاعات درستی در این خصوص نداشته باشند، نمی‌توانند راه حل خوبی به فرزندان خود ارائه دهند. در اینجاست که نیاز به مشاور است. خانواده‌های بسیار زیادی وجود دارند که به دلایل بد اقتصادی از پس هزینه‌های مشاوره برنمی‌آیند. در اینجاست که افرادی که در این زمینه متخصص هستند از طریق مدارس یا موسسات خیریه اقدام به خدمات رسانی به خانواده‌های نیازمند می‌کنند و تمام تلاش خودشان را در جهت رفع مشکل به کار می‌گیرند.

  • کمک به سالمندان، معلولین و بیماران خاص

خدمات رسانی در ان حوزه بسیار دشوار است. زیرا علاوه بر روحیه، نیاز به صبوری و تخصص دارد. کنار آمدن و نگهداری از سالمندان، معلولین و یا بیماران خاص، هر کدام نیازمند دانش و تخصص مخصوص به خود است. فرد نیکوکار لازم است در هر کدام از این زمینه‌ها، تخصص لازم را داشته باشد و بداند رفتار صحیح با معلول یا یک سالمند و یا یک بیمار خاص به چه صورت است. دانشی که برای خدمات رسانی به سالمندان نیاز است، با دانش نگهداری و خدمات رسانی به بیماران خاص، متفاوت است. نگهداری از معلولین نیز مقوله‌ایست که برای خدمات رسانی نیازمند دانش مخصوص به خود است. 

  • فعالیت در حوزه حمایت از محیط زیست و حمایت از حقوق حیوانات

نه تنها انسان‌ها بلکه محیط زیست و حیوانات نیز نیازمند حمایت و مراقبت هستند. در بسیاری از موارد، انسان دشمن بسیار بزرگی برای محیط زیست و حیوانات به حساب می‌آید. انسان‌های ناآگاه، با ریختن زباله در طبیعت، قطع کردن درخت‌ها، سوزاندن درختان و غیره، در حال وارد کردن آسیب بزرگی به محیط زیست هستندو به طبع، با آسیب وارد شدن به محیط زیست، حیوانات نیز آسیب خواهند دید. ریختن زباله در محیط زیست موجب به خطر افتادن زندگی بسیاری از حیوانات نیز شده است. شکار بی‌رویه، خیرد و فروش غیر قانونی حیوانات و بسیاری از موارد دیگر، همگی از جمله خطراتی هستند که انسان برای گونه‌های مختلف جانواری به وجود آورده است. افراد بسیاری تحت عنوان فعالان محیط زیست و یا حامی حیوانات، برای خدمات رسانی در این حیطه داوطلب شده و اعلام آمادگی کرده و مشتاقانه فعالیت می‌کنند.

از میان خدمات نام برده و هزاران خدمات دیگر، بیشتر راغب به فعالیت در کدام حیطه هستید؟ آیا به طور کلی مایل به خدمات رسانی به نیازمندان هستید؟ موسسات خیریه برای خدمات رسانی به افرادیست که به کمک تک تک افراد توانمند جامعه نیاز دارند. با حمایت موسسات خیریه‌ای چون کهریزک، در خدمات رسانی به نیازمندان واقعی جامعه، با هم تلاش کنیم تا جامعه‌ای زیباتر به دور از درد و دردمند داشته باشیم.